– Middels tung fottur / TOPPTUR –

Store Soleiebotntind

Store Soleiebotind er en flott topp. Det er ikke behov for klatring og turen passer for de fleste i normalt god form. Stigningen belønnes med alpin utsikt til toppene i området. Store Soleiebotntind er lett tilgjengelig fra Tindevegen. Fra Turtagrø kjører du ca 8 km over Berdalsbannet i retning Tindevegen, og parkerer på tillaget plass der veien krysser Tverrelvi, ca 1240 moh.

Følg stien på høyre siden av elven i gradvis stigende terreng sørøstover med elven og alle de små vannene på venstre side. Fortsett i en naturlig bue mot den virkelige ryggen, Bukkanosi. På ryggen passerer du en varde på 1674 moh før bratt stigning på synlig tråkk (sti). Fortsett oppover til den ´falske´toppen, og så til toppen på 2083 moh. Toppen ble første gang besteget 14 august 1888 av Kristofer Furaas, Margaret Sophia Green og Torgeir Sulheim.

Fakta om turen:

Varighet:

5 – 7 timer t/r
9 km t/r

Høyde:

1240 – 2083 moh

KART:

Beste kart er Hurrungane 1:25000. Dette kan kjøpes i resepsjonen på Turtagrø.